Ny strålskyddstaxa klubbad i Gnesta kommun

Kommunfullmäktige i Gnesta har antagit en ny strålskyddstaxa med höjda avgifter och utökad tillsyn av solarier och radon.
Gnesta skärper avgifter för strålskydd och solarietillsyn
Kommunfullmäktige i Gnesta beslutade den 28 september 2026 att införa en ny taxa för prövning och tillsyn enligt strålskyddslagen från och med 1 november 2026.
Beslut om ny taxa
Enligt beslutet antar kommunfullmäktige en "taxa för prövning och tillsyn enligt strålskyddslagen". Den nya taxan ersätter den tidigare taxan för tillsyn och anmälan av solarier.
Skälet är att den nuvarande taxan både hänvisar till fel lagstiftning och inte omfattar all den tillsyn som kommunen enligt lag kan ta betalt för.
Bakgrunden till beslutet finns i Ny strålskyddstaxa föreslås i Gnesta kommun, där förslaget först beskrevs.
Utökad tillsyn av solarier och radon
I underlaget framgår att den nya taxan uttryckligen omfattar tillsyn av kosmetiska solarier samt radontillsyn. Kommunen tydliggör därmed vilka verksamheter som ingår i strålskyddstillsynen och som kan avgiftsbeläggas.
Förändrade avgifter för solarieverksamheter
För solarieverksamheter innebär beslutet en tydlig förändring. Handläggningstiden som ligger till grund för avgiften vid anmälan av solarieverksamhet ökas från tre till sex timmar enligt gällande timtaxa. Det innebär i praktiken en högre kostnad för den som vill starta eller anmäla solarieverksamhet i kommunen.
Bakgrund och beredning
Ärendet har beretts i samhällsbyggnadsnämnden och kommunstyrelsen innan beslut i kommunfullmäktige. I fullmäktige framgår att bland annat Miljöpartiets representant ställde sig bakom förslaget. Ordförandens förslag att följa kommunstyrelsens linje bifölls utan noterad votering.
Konsekvenser för invånare och verksamheter
För invånare och verksamhetsutövare innebär den nya taxan tydligare regler för vad som omfattas av kommunens strålskyddstillsyn. Beslutet stärker också kommunens möjligheter att finansiera kontroller av exempelvis solarier och radon. Nya och befintliga aktörer inom dessa områden behöver räkna med justerade avgifter från och med 1 november 2026.
Tidsplan och nästa steg
Den nya taxan börjar gälla den 1 november 2026. Från detta datum ersätter den den tidigare taxan för tillsyn och anmälan av solarier i Gnesta kommun.
Relevanta källor
Den här artikeln har producerats med stöd av tekniska system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.


